Blog Pesantren Budaya Nusantara adalah sebuah inovasi pendidikan non formal berbasis Budaya Islam Nusantara di dunia maya yang memiliki tujuan memelihara, melestarikan, mengembangkan secara inovatif warisan budaya Nusantara yang adiluhung di tengah arus gelombang globalisasi yang akan menghapus identitas etnis, budaya, bahasa, agama, negara

Tafsir Mimpi Menurut Islam dan Barat

Oleh: Muhammad Ibnu Sirin

Tafsir mimpi menurut Islam: 
Imam Ibnu Sirin, dalam bukunya Tafsir Mimpi Menurut Islam, berkata:  Tidak semua mimpi dapat ditafsirkan makna yang terkandung di dalamnya. Ada kalanya mimpi  bagaikan angin lalu namun ada yang benar-benar menjadi kenyataan. Mimpi insan yang bertakwa  merupakan perkabaran yang akan berlaku, karena Rasulullah tidak bermimpi melainkan mimpi  baginda menjadi kenyataan. Sedangkan mimpi insan yang tidak beriman merupakan berita yang  disebarkan oleh syaitan. 
Dalam suatu riwayat dikisahkan, seorang wanita bertanya, "Wahai Rasulullah, sesungguhnya saya  bermimpi melihat sebahagian tubuh baginda berada di rumahku." Baginda menjawab,  "Sesungguhnya Fatimah akan melahirkan seorang  anak lelaki, kemudian engkau yang akan  menyusukannya." Tidak lama kemudian Fatimah melahirkan Hussein dan disusukan oleh wanita  tersebut. 

Sesungguhnya mimpi itu dapat ditafsirkan, namun tidak semua orang mampu mentafsirkan  kebenarannya. Semoga buku ini dapat membantu dalam menjawab makna mimpi anda, insya  Allah.   Tambahan pula, mimpi diakui adanya dalam syariat Islam. Sedangkan ilmu untuk mentakwilkan,  mentakbirkan atau mentafsirkannya diiktiraf oleh banyak  ulama. Banyak  ulama yang ingin  mendalami masalah takwil atau tafsir mimpi tetapi tidak banyak yang mengetahuinya karena  sulitnya. 
Al-Imam Ibnu Syahin, dalam mukadimah kitabnya Al-Isyarat Fi Ilmi al-'Ibarat, berkata:  "Islam mencerca ilmu tenung karena hanya Allah-lah yang mengetahui masalah ilmu ghaib. Saya  menghindari ilmu-ilmu seperti itu dan tidak meminatinya, dan saya ingin membuat buku yang  dapat mengungkapkan perkara-perkara ghaib yang  memang diakui oleh syarak, yaitu ilmu takwil  dan ta'bir mimpi." 
Menurut ahli-ahli ta'bir, mimpi ada tiga macam:
1.  Peristiwa yang menggembirakan yang benar yang terjadi setelah bermimpi, dan ini  tidak memerlukan penafsiran.
2.  Mimpi yang batil atau permainan syaitan, iaitu mimpi yang tidak dapat diperincikan  oleh orang yang bermimpi. Artinya orang yang bermimpi itu tidak sanggup mengingat tertib atau jalan cerita mimpi itu. Mimpi seperti ini dianggap batil dan tidak mempunyai sebarang makna atau takwil.
3.  Keinginan nafsu. Seperti kita ketahui nafsu ada tiga, iaitu nafsu mutmainnah, nafsu lawwamah dan nafsu ammarah. Mimpi seperti ini terjadi kerana pengaruh fikiran  seseorang. Sesuatu yang dia lakukan atau dia khayalkan siang hari atau menjelang  tidurnya selalu menjelma ketika tidurnya.

Tafsir mimpi menurut Barat: 
              Tafsir mimpi telah diamalkan sejak zaman Babilonia beribu-ribu tahun yang lalu. Aflatun, Aristu,  Cicero, Kitab Injil, Shakespeare, Goethe dan Napoleon percaya bahwa mimpi tertentu meramalkan.  Manusia sudah mentafsirkan lambang dalam mimpinya menurut tamadun dan masyarakatnya.  Tidak ada apa pun yang memuncul dalam mimpi secara kebetulan, tiap gambaran adalah lambang  yang dihargai yang merujuk kepada kehidupan anda dan fikiran yang paling dalaman anda.  Biasanya bahagian yang paling mengelirukan adalah juga bahagian yang paling penting untuk  memahami. 
Mimpi itu ada tiga macam:
1.  Mimpi jasmaniah. Mimpi ini tidak penting dan disebabkan oleh fikiran yang bangun  dan bimbang, demam, ramuan obat da narkoba, penyakit. Mimpi ini tidak  meramalkan. 
2.  Mimpi subjektif yang berdasarkan pandangan sendiri. Mimpi ini penuh lambang  dan meramalkan, walau bagaimana pun makna betul tersembunyi di lambang dan kias. 
3.  Mimpi rohaniah. Mimpi ini dilaksanakan oleh roh sendiri dan meramalkan.
                  Mimpi bisa  melebih-lebihkan. Semua mimpi bukan menggembirakan atau meramalkan. Mimpi  ngeri dapat  meninggalkan kesan yang  lama  bertahan dan  menakutkan.  Bila tertidur, fikiran khayal  tidak aktif,  sehinga  fikiran mimpi melebih-lebihkan dan menimbulkan gambaran dalam mimpi  sehingga merangsang atau menakutkan. 
Mimpi-mimpi mengerikan: 
              Jangan khawatir jika anda bermimpi mengerikan. Mimpi-mimpi begitu biasanya hanya membesar-besarkan  situasi yang anda sedang alami atau sesuatu kejadian yang akan berlaku. Mimpi ngeri biasanya  mencerminkan sesuatu yang ada berkaitan  dengan situasi di masa lampau/masa kini atau  bakal kejadian tersebut akan terjadi. Malah oleh karena anda sudah ditunjukkan adanya  situasi/kejadian yang negatif tersebut dalam mimpi anda maka kesannya tidak akan menjadi begitu  kuat bagi anda. Sudah tentu elemen kejutan itu akan lebih kurang. Jadi janganlah anda risau jika  mimpi ngeri anda itu sangat menakutkan.


Sumber: tafsirul ahlam/muhammad ibnu sirin/ maktabah ash-shafa/ kairo – tafsir  mimpi/muhammad ibnu sirin/gema insani/jakarta

You have read this article Misteri with the title Tafsir Mimpi Menurut Islam dan Barat. You can bookmark this page URL https://pesantren-budaya-nusantara.blogspot.com/2011/10/tafsir-mimpi-menurut-islam-dan-barat.html. Thanks!

No comment for "Tafsir Mimpi Menurut Islam dan Barat"

Post a Comment